22 feb. 2018

Nu kan du få fingrene i Alfa Romeos nye monster-SUV

Alfa Romeos forhandlere melder sig nu klar til at tage imod bestillinger fra de danskere, der gerne vil have fingrene i en Stelvio Quadrifoglio - den voldsomme performance-udgave af italienernes anmelderroste 5-personers SUV.

Alfa Romeos forhandlere melder sig nu klar til at tage imod bestillinger fra de danskere, der gerne vil have fingrene i en Stelvio Quadrifoglio - den voldsomme performance-udgave af italienernes anmelderroste 5-personers SUV.

Dette hidsige kraftværk fra Alfa Romeo byder på adskillige innovative teknologiske features, som løfter niveauet inden for klassen af de eksklusive og kompakte SUV-modeller. Det gælder ikke mindst bilens hastighed, som har sat nye standarder. Det understregede Stelvio Quadrifoglio, da den for nylig blev kåret som den hurtigste SUV på den legendariske Nürburgring i tiden 7 minutter og 51,7 sekunder, en tid som ikke kun kan opnås med rå motorkraft - men også kræver at bilens køreegenskaber er i absolut top.

Bilen er udstyret med en 2,9 liters V6-biturbobenzinmotor i aluminium, som er udviklet med input fra Ferrari-teknologier og knowhow fra deres ingeniører. Stelvio Quadrifoglio accelererer fra 0 til 100 km/t på blot 3,8 sekunder, har en tophastighed på 283 km/t og yder 510 hestekræfter ved 6.500 omdrejninger i minuttet. Det er alt sammen pakket ind i en praktisk og rummelig SUV med god plads til hele familien med bagage.

Kraftværket er parret med et 8-trins automatgear, som i køreprogrammet Race kan skifte gear på 150 millisekunder. Manuelt kan gearskiftene klares lynhurtigt takket være lækre skiftegreb i aluminium placeret bag rattet.

Massiv kraft med omtanke
I alle situationer og uanset hastighed føles det naturligt og instinktivt at sidde bag rattet i Quadrifoglioen. Med sine 1.830 kg har modellen det bedste vægt- og effektforhold i sin klasse, hvilket skyldes udpræget brug af letvægtsmaterialer som kulfiber og aluminium, der også gør det muligt at opnå en afgørende 50/50 fordeling af vægten mellem for- og bagaksel.

Dertil kommer et ekstremt stift karrosseri, kardanaksel i kulfiber samt et af de mest direkte og præcise styretøjer på markedet. Forhjulsophænget er et double wishbone ophæng med semi-virtuel styreakse, mens der bagerst er et avanceret og patenteret Multilink ophæng, som er specifikt udviklet til at give øget stabilitet i kurver eller ved hård opbremsning.

Stelvio Quadrifoglio trækker 100% på baghjulene under normal kørsel, men kan sende op til 50% til forakslen efter behov. Bilen er proppet med avanceret standardudstyr som Alfa Romeo DNA Pro Selector, hvor der kan vælges mellem fire forskellige køreprogrammer, et aktivt Torque Vectoring-differentiale, adaptiv affjedring og et deaktiveringssystem til halvdelen af motorcylindrene for at spare på benzinen, når ikke alle 510 hk skal stå til rådighed. Det er også værd at fremhæve det integrerede bremsesystem (IBS), som leverer øjeblikkelig og præcis bremserespons i alle situationer.

Unikt design og et brugervenligt infotainment-system
Der er skabt synergi mellem form og funktion i Stelvio Quadrifoglio, hvilket betyder, at stil og design ikke bare er til for synets skyld. Interiøret er skræddersyet til bilen og kombinerer eksklusivt håndværk og kvalitetsmaterialer som kulfiber, læder og Alcantara.

Udstyrsniveauet er omfattende og luksuriøst. Midten af instrumentbrættet domineres af det nye Alfa Connect infotainment-system, som nu også indeholder Apple CarPlay.

Som ekstraudstyr kan Stelvio Quadrifoglio leveres med letvægtsracersæder i kulfiber fra Sparco, sæder som giver maksimal støtte under ekstrem banekørsel og samtidig leverer komfort under lange køreture. Endelig kan Stelvio Quadrifoglio også udstyres med effektive bremser i kulfiber, som sikrer øjeblikkelig og konstant bremsekraft under ekstreme forhold.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio koster 1.643.252 kr., den leveres også i en S-Van udgave til henholdvis 930.913 kr. ekskl. moms og 1.071.178 kr. inkl. moms., hvis man kan undvære bagsædet.

___________________________________________________________________________________

Tekniske data

• 2,9 liter V6 BiTurbo med cylinder-deaktiveringssystem
• Q4 firehjulstræk og 8-trins automatgear
• Ydelse: 510 hk. v. 6.500 omdr./min.
• Moment: 600 nm v. 2.500 - 5.000 omdr./min.
• Topfart: 283 km/t
• Acceleration 0-100km/t: 3,8 sek
• Kombineret forbrug: 11,1 km/l
• CO2: 210 g/km
• Dækmontering: For: 255/45R20 - Bag: 285/40R20


Vigtigste standardudstyr


• 20" sorte alu-fælge
• Sort-lakerede bremsekalibre
• Bi-Xenon lygter med aktivt kurvelys og forlygtevaskere
• Varme i sprinklerdyser
• Sort-lakerede lister omkring sideruderne
• Sportssæder i dellæder/Alcantara
• 8-vejs el-justerbare forsæder med elektrisk lændestøtteregulering med memory i førersiden
• Ægte kulfiberbeklædninger på instrumentbord
• Rød startknap på rattet
• Instrumentbord beklædt i sort læder-optik
• Regnsensor
• Parkeringssensorer for og bag
• Elektrisk sammenklapbare sidespejle
• Elektrisk åbning og lukning af bagklap
• Bakkamera
• Varme i forsæder og rat
• Automatisk nedblænding af sidespejle og indv. bakspejl
• Fjernlysassistent
• Apple® Carplay
• Alfa Connect med mediaplayer, Bluetooth og 8 højtalere
• Skiftepadles bag rattet i aluminium
• Keyless entry samt lys i dørhåndtag
• Alfa Active Suspension
• Cylinder de-aktiveringssystem
• AEB nødbremse
• IBS integreret bremsesystem
• BSM Blindspot Monitoring System

Pressebilleder i høj opløsning kan downloades på:
http://www.alfaromeopress.com/gallery/detail/1597&pag=7

Dynamisk og statisk videomateriale kan downloades her:
http://video.alfaromeopress.com/p/it/en/alfaromeo/post/31152

For yderligere information kontakt venligst:
Steffen Holm
Pressechef, FCA Denmark A/S
Mobil: 20 70 64 87
Email: steffen.holm@fcagroup.com
www.alfaromeopress.com
www.fcagroup.com